رینوپلاستی = جراحی ترمیمی زیبایی بینی
رینوپلاستی = جراحی ترمیمی زیبایی بینی

رینوپلاستی = جراحی ترمیمی زیبایی بینی

دکتر کاظم محقق 44219771-021

ریزش مو

 

ریزش مو

 

ریزش مو یا آلوپسی بسیاری از افراد را در هر سنی درگیر می کند. برای برخی ، ریزش مو ارثی است و به عنوان بخشی طبیعی از پیری اتفاق می افتد. در برخی دیگر ، ریزش مو ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

 

انواع ریزش مو

ریزش مو که به آن آلوپسی نیز گفته می شود ، نوعی اختلال است که در اثر قطع شدن چرخه تولید مو در بدن ایجاد می شود. ریزش مو می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد ، اما معمولاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور متوسط ​​، پوست سر 100000 تار مو دارد که در طول دوره های رشد ، استراحت ، ریزش و بازسازی چرخه می شوند.

چرخه رشد مو شامل سه مرحله است. در مرحله آناژن ، مو به طور فعال رشد می کند. این مرحله ممکن است سالها به طول انجامد. در مرحله کاتاژن ، رشد مو متوقف می شود و از فولیکول خود جدا می شود ، این ساختار زیر پوست است که مو را در جای خود نگه می دارد. مرحله کاتاژن حدود 10 روز طول می کشد. در مرحله تلوژن ، فولیکول به مدت دو یا سه ماه استراحت می کند و سپس مو می ریزد. مرحله بعدی آناژن با رشد موی جدید در همان فولیکول آغاز می شود. بیشتر افراد به عنوان بخشی از این چرخه طبیعی روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند.

اگر این چرخه مختل شود ، یا اگر فولیکول مو آسیب دیده باشد ، ممکن است مو سریعتر از بازسازی شروع به ریزش کند ، که منجر به علائمی مانند از بین رفتن خط مو ، ریزش مو در لکه ها یا نازک شدن کلی می شود.

ریزش مو ممکن است با ژنتیک فرد در ارتباط باشد ، اگرچه بسیاری از شرایط پزشکی و رفتاری ممکن است چرخه رشد را قطع کرده و باعث ریزش مو شود.

 

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک رایج ترین نوع ریزش مو است که بیش از 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. آلوپسی آندروژنتیک که معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می شود ، ارثی است اما با دارو یا جراحی قابل کنترل است.

الگوی مردانه ریزش مو

در مردان ، ریزش مو می تواند هر زمان پس از بلوغ شروع شود و در طی سالها یا دهه ها پیشرفت کند. از بالای شقیقه ها شروع می شود و در اطراف محیط و بالای سر ادامه می یابد ، و اغلب حلقه ای از مو در پایین پوست سر باقی می ماند. بسیاری از مردان با ریزش موی مردانه در نهایت کچل می شوند.

ریزش موی الگوی زنانه

در خانم ها ، مو به آرامی در سراسر پوست سر نازک می شود ، اما خط مو معمولاً عقب نمی رود. بسیاری از خانم ها این نوع ریزش مو را به عنوان بخشی طبیعی از پیری تجربه می کنند ، اگرچه ریزش مو ممکن است هر زمان بعد از بلوغ شروع شود. ریزش مو با الگوی زنانه می تواند باعث نازک شدن شدید مو شود ، اما به ندرت منجر به طاسی می شود.

 

تلوژن افلوویوم

Telogen effluvium ، نوعی ریزش مو ، هنگامی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فولیکول های پوست سر وارد مرحله استراحت چرخه رشد مو شوند ، تلوژن نامیده می شود ، اما مرحله رشد بعدی شروع نمی شود. این باعث می شود که موها بدون رشد موهای جدید در سراسر پوست سر ریخته شوند.

Telogen effluvium  به طور کلی منجر به طاسی کامل نمی شود ، اگرچه ممکن است روزانه 300 تا 500 تار موی خود را از دست دهید و ممکن است موها بخصوص در قسمت تاج و شقیقه ها نازک به نظر برسند.

یک رویداد پزشکی یا شرایطی مانند عدم تعادل تیروئید ، زایمان ، جراحی یا تب به طور معمول باعث این نوع ریزش مو می شود. تلوژن افلوویوم همچنین ممکن است در نتیجه کمبود ویتامین یا مواد معدنی رخ دهد - کمبود آهن یکی از دلایل عمده ریزش مو در زنان است - یا استفاده از برخی داروها مانند ایزوترتینوئین برای آکنه یا وارفارین ، رقیق کننده خون. شروع یا قطع مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های جلوگیری از بارداری) نیز ممکن است باعث این نوع ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم معمولاً سه ماه پس از یک واقعه پزشکی شروع می شود. اگر واقعه تحریک کننده موقتی باشد - به عنوان مثال ، اگر از بیماری بهبود پیدا کردید یا از مصرف داروی ریزش مو جلوگیری کرد - ممکن است پس از شش ماه موهای شما دوباره رشد کند. اگر ریزش مو بیش از شش ماه طول بکشد ، Telogen effluvium مزمن در نظر گرفته می شود.

به دلایلی که از نظر پزشکان مشخص نیست ، این نوع ریزش مو ممکن است در بعضی از افراد سالها ادامه داشته باشد. اگر موها به خودی خود رشد نکنند ، متخصصان پوست ما می توانند دارویی ارائه دهند که می تواند به شما کمک کند.

 

آناژن افلوویوم

Anagen effluvium  ریزش سریع مو در نتیجه درمان های پزشکی ، مانند شیمی درمانی است. این داروهای قوی و سریع باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند ، اما ممکن است تولید فولیکول مو را در پوست سر و سایر قسمت های بدن نیز متوقف کنند. پس از پایان شیمی درمانی ، موها معمولاً خود به خود رشد می کنند. متخصصان پوست می توانند برای کمک به رشد سریع مو رشد داروهایی را ارائه دهند.

 

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است ، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند. این باعث ریزش مو و جلوگیری از رشد موهای جدید می شود.

این وضعیت می تواند بزرگسالان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهد و ریزش مو می تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار شروع شود. موی سر به طور معمول در تکه های کوچکی می ریزد و دردناک نیست. موهای دیگر قسمت های بدن ، از جمله ابروها و مژه ها نیز ممکن است ریزش کنند. با گذشت زمان ، این بیماری ممکن است منجر به آلوپسی توتالیس یا ریزش کامل مو شود.

 

تینه آ کاپیتس

کچلی که به آن قارچ سر نیز گفته می شود ، عفونت قارچی پوست سر است که یکی از دلایل عمده ریزش مو در کودکان است. این وضعیت باعث ریزش مو به صورت تکه ای ، گاهی دایره ای می شود و منجر به ایجاد لکه های طاسی می شود که ممکن است با گذشت زمان بزرگتر شوند.

نواحی آسیب دیده اغلب قرمز یا پوسته پوسته به نظر می رسند و ممکن است پوست سر خارش داشته باشد. زخم یا تاول هایی که چرک ترشح می کنند نیز می توانند در پوست سر ایجاد شوند. کودکی که به این بیماری مبتلا است ممکن است به دلیل مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت ، غدد متورم در پشت گردن یا تب کم درجه داشته باشد.

متخصصان پوست می توانند داروی ضد قارچی را که از طریق دهان مصرف می شود برای از بین بردن قارچ تجویز کنند. اگر تینه آ کاپیتس به موقع تشخیص داده شود و درمان شود ، اکثر کودکان رشد مجدد موی بسیار خوبی دارند.

 

آلوپسی سیکاتریشیل

آلوپسی Cicatricial ، که به آن آلوپسی اسکار نیز می گویند ، یک نوع نادر از ریزش مو است که در آن التهاب فولیکول های مو را از بین می برد و باعث می شود بافت اسکار در جای آنها تشکیل شود. پس از تشکیل بافت اسکار ، مو دوباره رشد نمی کند.

ریزش مو ممکن است به آرامی شروع شود به طوری که علائم قابل توجه نیستند ، یا ممکن است مو به یک باره ریزش کند. علائم دیگر شامل خارش شدید ، تورم و ضایعات قرمز یا سفید پوست سر است که ممکن است شبیه بثورات باشد. این نوع ریزش مو می تواند در هر سنی رخ دهد و زنان و مردان را درگیر کند.

درمان به نوع آلوپسی cicatricial باعث علائم شما بستگی دارد. پزشکان ما سالها تجربه در درمان افراد مبتلا به آلوپسی سیکاتریسیال را دارند و می توانند انواع روشهای درمانی را برای کمک به شما توصیه کنند. انواع آلوپسی cicatricial عبارتند از:

لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس ، نوعی آلوپسی ، هنگامی اتفاق می افتد که یک بیماری شایع پوستی ، به نام لیکن پلان ، روی پوست سر تأثیر بگذارد. Lichen planopilaris ممکن است باعث ایجاد بثورات خشک و پوسته پوسته شده بر روی پوست شود که باعث ریزش موهای سر به صورت توده ای می شود. همچنین ممکن است پوست سر قرمز ، تحریک شده و با برجستگی های کوچک سفید یا قرمز خارش دار ، دردناک یا سوزاننده پوشانده شود.

lichen planopilaris  شایع نیست و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از ریزش مو دارو تجویز کند.

دیسکوئید لوپوس اریتماتوز

دیسکوئید لوپوس اریتماتوز نوعی لوپوس پوستی است ، یک بیماری خود ایمنی است که پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند منجر به زخم های ملتهب و زخم در گوش ، صورت و پوست سر شود. ریزش مو یکی از علائم این بیماری است. وقتی بافت اسکار بر روی پوست سر ایجاد می شود ، دیگر مو نمی تواند در آن ناحیه رشد کند.

Folliculitis Decalvans

ریزش مو ناشی از فولیکولیت دکالوانس ، یک اختلال التهابی است که منجر به تخریب فولیکول های مو می شود ، اغلب با قرمزی ، تورم و ضایعاتی در پوست سر همراه است که ممکن است دارای خارش یا چرک باشد ، معروف به چرک. این نوع ریزش مو برگشت پذیر نیست ، اما متخصصان پوست می توانند برای کنترل علائم دارویی ارائه دهند و در برخی موارد پیشرفت ریزش را متوقف کنند.

سلولیت Dissecting  پوست سر

سلولیت Dissecting  پوست سر، یک بیماری نادر ، باعث ایجاد چرک یا توده هایی در پوست سر می شود. این وضعیت همچنین ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار شود ، فولیکول های مو را از بین ببرد و باعث ریزش مو شود. داروها می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی به طور معمول در یک مدل موی در حال عقب نشینی رخ می دهد و همچنین ممکن است منجر به ریزش مو در ابروها و زیر بغل شود. آلوپسی فیبروزینگ پیشانی معمولاً زنان یائسه را درگیر می کند. برخی از داروها می توانند علائم را کنترل کرده و پیشرفت بیماری را متوقف کنند. علت آن ناشناخته است

آلوپسی  Central Centrifugal Cicatricial

آلوپسی  Central Centrifugal Cicatricialممکن است در نتیجه محصولات مو یا تکنیک های حالت دهی ایجاد شود که به فولیکول های مو آسیب می رساند. استفاده از شل کننده مو ، سشوار ، اتو مو ، و اکستنشن مو می تواند باعث آلوپسی  Central Centrifugal Cicatricial شود ، همچنین روند ایجاد یک موج دائمی یا "فر".

استفاده مکرر از روغن ، ژل یا پوماد نیز می تواند باعث این شرایط شود ، اگر در صورت قطع استفاده از این محصولات مو یا روش های حالت دهی ، ممکن است برگشت پذیر باشد. متخصصان پوست ما ممکن است مصرف دارو برای کمک به رشد مجدد مو را توصیه کنند.

ناهنجاری های ساقه مو

انواع مختلفی از ناهنجاری های ساقه مو می تواند منجر به ریزش مو شود. این شرایط باعث نازک شدن و ضعیف شدن تارهای مو شده و در نتیجه شکستگی آسیب پذیر می شوند. ریزش مو در فولیکول اتفاق نمی افتد اما در نتیجه شکستن جایی در امتداد ساقه مو ، که قسمت قابل مشاهده تار مو است. این می تواند باعث نازک شدن کلی و همچنین بسیاری از موهای کوچک و شکننده شود.

ایجاد تغییرات ساده در نحوه حالت دادن و رفتار با موهای شما می تواند برخی از ناهنجاری های ساقه مو را برعکس کند. سایر شرایط ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. انواع ناهنجاری های ساقه مو عبارتند از:

سندرم آناژن شل

سندرم آناژن شل ، که معمولاً در کودکان خردسال بروز می کند ، هنگامی اتفاق می افتد که موهایی که ریشه محکم در فولیکول ندارند ، به راحتی خارج شوند. در بیشتر مواقع ، مو به حداکثر طول خودسرانه می رسد. کودکان مبتلا به سندرم آناژن شل اغلب نمی توانند موهای خود را بیش از یک طول نسبتاً کوتاه رشد دهند. این بیماری بیشتر در دختران دارای موی بور یا قهوه ای دیده می شود.

در افرادی که سندرم آناژن شل دارند ، موها می توانند به راحتی ریزش کنند - حتی وقتی رشد می کنند. به عنوان مثال ، ریزش مو ممکن است به دلیل اصطکاک بالش ، یک شبه تسریع شود. علت سندرم آناژن شل ناشناخته است ، گرچه ممکن است مربوط به اختلالی در چرخه رشد مو باشد که از ماندن مو در فولیکول جلوگیری می کند.

درمان های قابل اعتماد کمی وجود دارد ، اما این شرایط با بلوغ بسیار بهبود می یابد و برخی از داروها ممکن است باعث پر شدن مو شوند.

تریکوتیلومانیا

افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا موهای خود را بیرون می آورند و متوقف کردن آن دشوار است. این منجر به ریزش مو در پوست سر یا جاهای دیگر بدن می شود. اگر رفتار متوقف شود ، مو اغلب برمی گردد ، اما اگر کشیدن برای سالها ادامه یابد ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

بهترین درمان برای این بیماری ممکن است روان درمانی باشد ، که ممکن است شامل گفتگو با یک مشاور در مورد دلایل استرس و اینکه چرا تمایل به کشیدن موهای خود را دارید. پزشکان ما می توانند شما را به یک روان درمانگر متخصص در این شرایط ارجاع دهند.

آلوپسی کششی

بعضی از مدل های مو ، از جمله دم اسبی و نوارهای بافتنی ، مو را با چنان نیرویی از پوست سر می کشند که رشته های مو آسیب دیده و می ریزد. تا زمانی که مدل مو تغییر نکند ، آلوپسی کششی ممکن است منجر به کم پشت شدن مو یا لکه های طاسی شود. در بیشتر مواقع ، پس از تغییر مدل مو ، موها دوباره رشد می کنند.

هیپوتریکوز

هایپوتریکوز یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن موهای کمی روی پوست سر و بدن رشد می کند. نوزادانی که با این شرایط به دنیا می آیند ممکن است در ابتدا رشد موی معمولی داشته باشند. با این حال ، چند ماه بعد موهای آنها می ریزد و با موهای کم جایگزین می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به هیپوتریکوز تا 25 سالگی طاس هستند. گزینه های درمانی کمی برای این بیماری وجود دارد ، اما برخی از داروها ممکن است به ضخیم شدن یا رشد مجدد مو کمک کنند.

 

تشخیص ریزش مو

اگر پزشک شما مشکوک است که بیماری پزشکی زمینه ای ممکن است دلیل ریزش مو باشد ، آزمایش خون یا نمونه برداری از پوست سر توصیه می شود. همه این آزمایشات تشخیصی را می توان در مطب متخصص پوست انجام داد.

تاریخچه پزشکی

برای تعیین علت ریزش ، متخصص پوست شما سوالات مختلفی را در مورد زمان ریزش مو ، مدل های ریزش مو ، نوع مدل موهای معمول ، ریزش مو در خانواده و یا سایر جزئیات درباره شما می پرسد. علائم. او ممکن است در مورد سایر شرایط پزشکی شما سوال کند.

جزئیاتی که ممکن است غیرمرتبط به نظر برسند - مانند غذاهایی که می خورید یا اینکه اخیراً زایمان کرده اید - ممکن است سرنخی در مورد علت ریزش مو ایجاد کند.

معاینه بدنی

یک متخصص پوست پوست سر شما را بررسی می کند تا التهاب ، قرمزی ، سوراخ سوراخ یا زخم را بررسی کند. پزشک به دقت موهای شما را بررسی می کند تا میزان از دست رفته ، الگوی ریزش مو و شکستگی مو را تشخیص دهد.

در طول معاینه فیزیکی ، پزشک شما ممکن است آزمایشات ساده ای انجام دهد تا در مورد سلامت موهای شما اطلاعات بیشتری کسب کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد.

تست کشش و تست تاگ

تست کشش این آزمایش ساده شدت ریزش مو را اندازه گیری می کند. در طی یک تست کشش ، یک متخصص پوست قسمتهای کوچکی از مو را که حدود 40 رشته است از قسمتهای مختلف پوست سر گرفته و به آرامی بغل می کند. اگر شش رشته یا بیشتر از بین برود ، ریزش مو فعال دارید.

این ممکن است بدان معنی باشد که شما یکی از انواع زیر ریزش مو را دارید: تلوژن افلوویوم ، که در آن مو به دلیل قطع شدن چرخه تولید مو در سراسر پوست سر می ریزد. آناژن افلوویوم یا ریزش سریع مو در اثر درمان پزشکی. سندرم آناژن شل ، که معمولاً در کودکان خردسال ایجاد می شود و هنگامی اتفاق می افتد که موهایی که کاملاً در فولیکول ریشه ندارند ، آلوپسی آندروژنتیک اولیه ، معروف به "ریزش مو با الگوی مردانه" یا "ریزش مو با الگوی زنانه". یا آلوپسی آره آتا پیشرفته ، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند.

در طی تست تاگ ، پزشک بخشی از مو را می گیرد و آن را با دو دست یکی نزدیک ریشه و دیگری نزدیک نوک نگه می دارد ، سپس از دو طرف آن را می کشد تا ببیند آیا رشته های میانی شکسته شده است. این آزمایش اطلاعات مربوط به شکنندگی یا شکنندگی رشته های موی شما را به متخصص پوست ارائه می دهد.

یک پزشک ممکن است از تست تاگ استفاده کند که به ناهنجاری ساقه مو مشکوک باشد ، که باعث نازک شدن ، ضعیف شدن و احتمالاً شکستن تارهای مو می شود.

تست کارت

یک متخصص پوست برای بررسی سلامت ساقه های مو و ارزیابی تعداد رشته های جدید موی در حال رشد از تست کارت استفاده می کند. روش کار ساده است: متخصص پوست بخشی از مو را ایجاد می کند و یک کارت مستطیل شکل کوچک را که با نمد پوشانده شده است در برابر بخشی از پوست سر نگه می دارد. رنگ نمد باید با رنگ مو در تضاد باشد. رشته های جدید مو ، حتی بسیار کوچک یا شکسته ، در این قسمت در برابر کارت نمدی قابل مشاهده هستند و قابل شمارش و بررسی هستند.

رشته های بسیار نازک ممکن است نشان دهد که شما telogen effluvium دارید ، در حالی که رشته های کوتاه با نوک شکسته ممکن است نشان دهنده ناهنجاری ساقه مو باشد.

آنالیز تریکومتریک

در موارد خاص ، متخصصان پوست داز تجزیه و تحلیل سه بعدی ، یک ابزار اندازه گیری پیچیده رایانه ای برای تجزیه و تحلیل ویژگی های پوست سر و مو استفاده می کنند. پزشکان از یک سیستم ارزیابی دیجیتال به نام Folliscope® استفاده می کنند که شامل یک دستگاه کوچک دستی است که دارای یک دوربین میکروسکوپی با کیفیت بالا است.

پزشکان از این دوربین برای گرفتن عکس از پوست سر و مو استفاده می کنند و تصاویر روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شود. Folliscope® می تواند این تصاویر را تا 100 برابر بزرگتر کند و به پزشکان نگاهی دقیق به مو ، فولیکول های مو و پوست سر می دهد.

Folliscope® همچنین اطلاعاتی راجع به پوشش مو از جمله تعداد کل موهای سر و قطر هر رشته مو را ارائه می دهد. این جزئیات برای نظارت بر روند رشد موهای جدید پس از شروع درمان استفاده می شود.

کشت قارچ

کشت قارچ یک آزمایش آزمایشگاهی است که می تواند وجود قارچ در سلول های مو یا پوست سر را تأیید کند. یک متخصص پوست ممکن است این آزمایش را برای تعیین اینکه آیا عفونت قارچی به نام تینیا کاپیتس یا قارچ سر دلیل ریزش مو است ، توصیه کند.

یک متخصص پوست ممکن است پوست سر را خراشیده یا سواب دهد یا نمونه کوچکی از پوست یا مو را برای آزمایش آزمایشگاهی بگیرد. ممکن است چندین هفته انکوباسیون در آزمایشگاه طول بکشد تا کشت قارچ مثبت شود.

بیوپسی پانچ

بیشتر اوقات ، متخصصان پوست می توانند علت ریزش مو را هنگام معاینه فیزیکی و تجزیه و تحلیل تریکومتریک تشخیص دهند. اگر برای تصحیح تشخیص ، اطلاعات بیشتری در مورد فولیکول مو یا پوست سر لازم باشد - به عنوان مثال ، اگر ضایعاتی در پوست سر وجود داشته باشد که می تواند ناشی از بیش از یک نوع ریزش مو باشد - ممکن است پزشک شما بیوپسی پوست سر را انجام دهد.

به دلیل تکنیک مورد استفاده ، بیوپسی "پانچ" نامیده می شود: متخصصان پوست از دستگاهی به اندازه و شکل مداد برای سوراخ کردن پوست سر و برداشتن یک نمونه بافت کوچک استفاده می کنند. این نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود و برش با چند بخیه بسته می شود. از بیوپسی به طور مکرر برای تشخیص بین آلوپسی cicatricial یا اسکار استفاده می شود.

آزمایش خون

اگر پزشکان احتمال می دهند ریزش مو به دلیل بیماری پزشکی زمینه ای ، کمبود ویتامین یا مواد معدنی یا عدم تعادل هورمونی باشد ، ممکن است یک یا چند آزمایش خون را توصیه کنند. به عنوان مثال ، ممکن است به نظر برسد زنی که موهای آن در سراسر پوست سر نازک می شود ریزش موی ارثی دارد ، اما ممکن است علت آن در واقع کمبود آهن باشد.

کمبود آهن

آهن کم در جریان خون ممکن است به ریزش مو کمک کند. پزشکان از آزمایش خون برای بررسی سطح فریتین ، پروتئینی که میزان آهن ذخیره شده در بدن را نشان می دهد ، استفاده می کنند. سطح فریتین اغلب در زنان قاعدگی کم است. کسانی که کم خونی دارند ، وضعیتی که در آن افراد فاقد گلبول های قرمز خون سالم هستند. و گیاهخواران یا گیاهخواران.

افزودن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند. اینها شامل سبزیجات تیره ، برگ دار ، گوشت قرمز ، غلات کامل و حبوبات است. مکمل های آهن که برای درمان کم خونی استفاده می شوند نیز ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کنند.

بیماری تیرویید

ریزش مو ممکن است نشانه ای از بیماری تیروئید مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید باشد. این شرایط باعث می شود که غده تیروئید برخی از هورمون ها را که متابولیسم بدن را تنظیم می کنند ، بیش از حد تولید یا کم تولید کند. ارتباط بین بیماری تیروئید و ریزش مو مشخص نیست ، اما برخی شواهد نشان می دهد که بیماری تیروئید ممکن است باعث تولید هورمون هایی در بدن شود که فولیکول های مو را از بین می برد.

اگر اخیراً متوجه تغییر چشمگیر وزن خود بدون تغییر در رژیم غذایی ، خستگی یا ضعف عضلانی ناگهانی شده اید ، پزشکان ممکن است آزمایش خون برای تعیین سطح هورمونی به نام هورمون تحریک کننده تیروئید یا TSH را توصیه کنند. سطح TSH با عملکرد تیروئید ارتباط نزدیک دارد و بالا و پایین بودن سطح غیرمعمول ممکن است تشخیص بیماری تیروئید را تأیید یا از بین ببرد.

آندروژن اضافی

زنانی که موهای نازک و بدون لکه های طاس دارند ممکن است عدم تعادل هورمونی ناشی از سطح بیش از حد آندروژن ها ، یک گروه از هورمون ها شامل تستوسترون داشته باشند. علائم بیش از حد آندروژن شامل ریزش مو و طاسی است. رشد مو در صورت ، قفسه سینه یا شکم. و قاعدگی نامنظم و آکنه. آزمایش خون می تواند سطح آندروژن را افزایش دهد.

عکاسی

متخصصان پوست از عکاسی دیجیتال برای پیگیری روند درمان شما استفاده می کنند. پزشک شما ممکن است در اولین ویزیت شما از زوایای مختلف عکس گرفته و آنها را با عکس های گرفته شده در قرار ملاقات های بعدی مقایسه کند.

 

دارو برای ریزش مو

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل موضعی نازک شدن مو را متوقف کرده و رشد موهای جدید را تحریک می کند.

این دارو می تواند به افراد مبتلا به انواع مختلف ریزش مو کمک کند ، از جمله: ریزش مو با الگوی زنانه و مردانه که به آلوپسی آندروژنتیک نیز معروف است. آلوپسی آره آتا ، بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند. telogen effluvium ، که در آن مو به دلیل قطع شدن چرخه تولید مو در سراسر پوست سر می ریزد. آناژن افلوویوم یا ریزش سریع مو در اثر درمان پزشکی. هیپوتریکوز ، که یک بیماری نادر است که در آن موهای کمی روی پوست سر و بدن رشد می کند. و برخی از اشکال آلوپسی cicatricial ، یا زخم.

نحوه عملکرد این دارو به خوبی درک نشده است ، اما بسیاری از افراد نتایج قابل توجهی می بینند. اگرچه این دارو بدون نسخه پزشک در دسترس است ، اما اگر هنگام مراجعه به یک متخصص پوست از آن استفاده کنید نتایج بهتری خواهید داشت. وی می تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص داده و تعیین کند که غلظت ماینوکسیدیل 2 یا 5 درصد برای شما مناسب است. همچنین متخصص پوست می تواند نحوه صحیح استفاده از آن را به شما نشان دهد.

ماینوکسیدیل که به صورت کف یا مایع موجود است ، مستقیماً روی پوست سر قرار دارد و دو بار در روز برای بهترین نتیجه استفاده می شود. ممکن است چهار ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم شوند. افزایش ریزش در ابتدا ممکن است به زودی پس از شروع دارو مشاهده شود و ممکن است برای یک یا دو ماه ادامه یابد.

پس از شش ماه ، متخصصان پوست با شمارش تعداد موهای جدید پوست سر و مقایسه عکس های فعلی با عکس های گرفته شده در آغاز درمان ، میزان عملکرد دارو را ارزیابی می کنند. اگر نتایج را دوست دارید ، درمان می تواند به مدت نامحدود ادامه یابد. در صورت قطع درمان ، ریزش مو اغلب عود می کند.

عوارض جانبی نادر است اما ممکن است شامل قرمزی و تحریک پوست سر و رشد موهای صورت باشد.

فیناستراید خوراکی

فیناستراید خوراکی یک داروی تجویزی برای مردانی است که دارای ریزش موی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک هستند. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمونی در بدن که فولیکول های مو را از بین می برد ، سرعت ریزش مو را کند کرده و رشد موهای جدید را تحریک می کند. این دارو یک بار در روز از طریق دهان مصرف می شود و در صورت مصرف هر روز در یک زمان بسیار موثر است.

فیناستراید پس از حدود چهار ماه شروع به کار می کند ، اما ممکن است تا یک سال دیگر رشد مو قابل توجهی نداشته باشید. متخصص پوست شما این پیشرفت را پس از شش ماه اندازه گیری می کند تا تعیین کند که آیا به ادامه درمان ادامه می دهید. اگر دارو موثر است ، درمان ممکن است تا زمانی که رشد موی جدید مورد نظر باشد ، ادامه یابد. در صورت قطع دارو ، ممکن است ریزش مو عود کند.

عوارض جانبی این دارو نادر است اما ممکن است شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.

آنتی آندروژن ها

داروهایی که آندروژن ها را مهار می کنند - هورمون های جنسی که به فولیکول های مو آسیب می رسانند یا از بین می برند - ممکن است ریزش مو را در طاسی الگوی زنان متوقف کنند که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز می گویند. داروهای ضد آندروژن فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند و شامل اسپیرونولاکتون و داروهای ضد بارداری خوراکی یا قرص های ضد بارداری هستند که حاوی استروژن هستند. آنتی آندروژن ها معمولاً پس از چهار ماه شروع به کار می کنند. برای جلوگیری از تکرار ریزش مو ، درمان طولانی مدت لازم است.

آنتی آندروژن ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند ، از جمله قاعدگی نامنظم و خواب آلودگی. زنانی که قصد بارداری دارند نباید از داروهای ضد آندروژن استفاده کنند.

کورتیکواستروئیدها

برخی از انواع ریزش مو ناشی از یک بیماری خود ایمنی است و درمان آن متفاوت از ریزش مو ناشی از هورمون است. با یک بیماری خود ایمنی ، سیستم ایمنی بدن به اندام ها و بافت های سالم ، از جمله پوست حمله می کند. گاهی اوقات بدن فولیکول های سالم مو را از بین می برد.

از داروهای کورتیکواستروئید برای درمان افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا ، لیکن پلانوپیلاریس و لوپوس اریتماتوز دیسکوئید استفاده می شود. این سرکوبگرهای سیستم ایمنی بدن می توانند اثرات یک بیماری خود ایمنی را خنثی کنند و به رشد موها کمک کنند. استروئیدها به صورت محلول یا تزریق موضعی در دسترس هستند و همه آنها به نسخه تجویز می شوند. متخصصان پوست با توجه به سن و شدت علائم شما تعیین می کنند که کدام نوع درمان مناسب است.

برای کودکانی که مبتلا به آلوپسی آره آتا هستند ، می توان از کرم استروئید موضعی روی پوست یا پوست سر استفاده کرد. برای بزرگسالان ، پزشک ممکن است استروئیدها را به پوست یا پوست سر تزریق کند. در طی یک قرار ملاقات ممکن است 80 تزریق انجام شود.

درمان های استروئیدی می توانند هر چهار تا شش هفته انجام شوند و ممکن است در عرض یک یا دو ماه شاهد رویش مجدد موها باشید. اگر موهای شما رشد نمی کند ، یا اگر شما نمی توانید سوزن را تحمل کنید ، یک متخصص پوست ممکن است تجویز کورتون را از طریق دهان به مدت 8 تا 10 هفته تجویز کند. اگر بعد از شش ماه اثر قابل مشاهده ای نداشته باشد ، باید این درمان قطع شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی و تزریق شده دارای عوارض جانبی هستند ، از جمله تحریک پوست سر که ممکن است منجر به جوش ، نازک شدن پوست سر و صورت قرمز یا پف کرده شود. داروهای کورتیکواستروئیدی که از طریق دهان مصرف می شوند ، ممکن است سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عفونت های باکتریایی یا ویروسی کاهش دهد.

داروهای ضد قارچ

اگر عفونت قارچی به نام تینیا کاپیتس یا قارچ سر دلیل ریزش مو باشد ، یک متخصص پوست برای شما یک داروی ضد قارچ تجویز می کند که روزانه از طریق دهان مصرف می شود. اغلب ، یک یا دو ماه طول می کشد تا بتوانید نتیجه را ببینید و درمان معمولاً برای از بین بردن کامل قارچ ، چندین ماه طول می کشد. اگر درمان پس از ظهور علائم به زودی آغاز شود ، بیشتر افراد رشد مجدد مو را بسیار عالی می بینند.

عوارض جانبی داروهای ضد قارچ می تواند شامل بثورات پوکی ، اسهال و ناراحتی معده باشد.

سایر داروها

بسیاری از انواع ریزش مو با ترکیبی از داروها برای نتیجه مطلوب درمان می شود. متخصصان پوست ممکن است برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای موی سالم یا داروهای ضد مالاریا برای کاهش التهاب در پوست سر ، آنتی بیوتیک به رژیم درمانی اضافه کنند.

متخصص پوست شما در مورد این گزینه ها اطلاعاتی را ارائه می دهد و قبل از توصیه درمان درباره مزایا و خطرات احتمالی آن صحبت می کند.


پی آر پی برای تقویت مو

مزوتراپی برای تقویت مو